Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, ως χειρονομία για την επέτειο των 200 χρόνων του Αγώνα της Ανεξαρτησίας, γιορτάζει τα 199, με μια έκθεση, την 199, που παρουσιάζεται στο κτίριο των Σφαγείων της Ύδρας (27 Ιουνίου- 1 Νοεμβρίου 2020), αναθέτοντας στον Έλληνα καλλιτέχνη Κωστή Βελώνη την παρουσίαση οκτώ νεκρικών προσωπείων των αγωνιστών του 1821, τα οποία προέρχονται από τη συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου της Αθήνας.

Η 199 προσκαλεί τους επισκέπτες σε μια έντονη εικαστική και σωματική εμπειρία όπου σε μια ειδική εγκατάσταση παρουσιάζεται το εμβληματικό αυτό memento mori. Η έκθεση βασίζεται σε αντιπαραθέσεις και απρόσμενες συσχετίσεις του ιδιαίτερου αυτού ιστορικού υλικού στον χώρο των παλιών Σφαγείων και στην ιδιαίτερη τοπογραφία της Ύδρας. Αποφεύγοντας τα χαρακτηριστικά μιας αυστηρά επετειακής έκθεσης καθώς και τις συμβατικές ή ηθικολογικές προσεγγίσεις και τα ιδεολογήματα του θέματος, ο καλλιτέχνης παροτρύνει τους επισκέπτες να επανεξετάσουν τη σχέση τους με το ιστορικό γεγονός, επανατοποθετώντας τον ρόλο της τέχνης και του καλλιτέχνη στις κοινωνικές και πολιτιστικές διαδικασίες καθώς και στον διάλογο της ιστορικής έρευνας.

Αν το 1821 σηματοδοτεί για την Ελλάδα τις απαρχές της νεωτερικότητας και την ένταξή της στη ροή και τις αντιφάσεις του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού, η έκθεση 199 διερευνά ορισμένες από τις επιπτώσεις αυτής της προοπτικής, τη σύγχρονη σημασία της καλλιτεχνικής αναπαράστασης και της εννοιολόγησης, τις αλληγορίες και τη μνήμη των σωμάτων, τα ερωτήματα και την συναισθηματική αναστάτωση που προκαλεί ένα τέτοιο ιστορικό γεγονός.

Με τον τρόπο αυτό η έκθεση επανατοποθετεί τις σχέσεις ανάμεσα στο σώμα και την ιστορία, την εσωτερική εμπειρία και τη συλλογική αυτογνωσία, την ταυτότητα και την ετερότητα, την πραγματικότητα και τη φαντασία, καθώς και ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα.


Ο καταξιωμένος καλλιτέχνης Κωστής Βελώνης

Όπως αναφέρει ο Κωστής Βελώνης «το πένθος του Κυπάρισσου –όπου σύμφωνα με τη μυθολογία μετατράπηκε στο αειθαλές δέντρο επειδή τον λυπήθηκε ο Απόλλωνας για τον χαμό του αγαπημένου του ελαφιού– εδώ ταυτίζεται με την απώλεια των εκατοντάδων ζώων στα Σφαγεία, καθώς και με τη θυσία των μαχητών της Ελληνικής Επανάστασης». 
Και συνεχίζει: «Το φάντασμα που πλανάται πάνω από την επαναστατημένη Ελλάδα ξεκινάει, θαρρείς, από το Ποντικονήσι της  Κέρκυρας, το οποίο αποτελεί σχεδόν πρότυπο για τον πίνακα του Arnold Böcklin, Die Toteninsel (1880). Η διάσημη απεικόνιση της νησίδας στη δύση του ηλίου συνεισφέρει σε αυτήν τη μηχανή του χρόνου, ταξιδεύοντας στην άνυδρη Ύδρα και μεταφέροντας μια ιδιότυπη βλάστηση στα Σφαγεία. Αυτή η προσωρινή στάθμευση συνενώνει αντίθετες έννοιες όπως το απροσπέλαστο και το προσβάσιμο, το απέραντο και το πεπερασμένο, το φθαρτό και το άφθαρτο, τιμώντας τα φαντάσματα που γυρεύουν τη νέα τους θέση».

Ώρες Λειτουργίας:

Καθημερινά 11:00–13:00 & 19:00–22:00

Τρίτη Κλειστά

Διάρκεια έκθεσης: Από τις 27 Ιουνίου έως και την 1 Νοεμβρίου 2020.

Λίγα λόγια για το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ:

Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, δημιούργημα του συλλέκτη Δάκη Ιωάννου, είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε στην Γενεύη το 1983. Μέσα από το εκθεσιακό του πρόγραμμα το ΔΕΣΤΕ έχει στόχο να διευρύνει το κοινό που ενδιαφέρεται για τη σύγχρονη τέχνη, να δημιουργήσει ευκαιρίες για νέους καλλιτέχνες και να εξερευνήσει τις σχέσεις μεταξύ σύγχρονης τέχνης και πολιτισμού. Κάθε χρόνο απονέμει σε έναν νέο καλλιτέχνη το βραβείο ΔΕΣΤΕ.
Η ευελιξία του εκθεσιακού προγράμματος του ΔΕΣΤΕ επιτρέπει στο Ίδρυμα να ανταποκρίνεται στα εκάστοτε τρέχοντα θέματα της τέχνης, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.

Λίγα λόγια για τον Κωστή Βελώνη:

Γεννήθηκε το 1968 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται.
Σπούδασε πολιτισμικές και ανθρωπιστικές σπουδές (MRes) στο London Consortium (Birkbeck College, ICA, AA, Tate) και Arts Plastiques/ Esthétiques στο Université Paris 8 (Maitrise, D.E.A).
Είναι Διδάκτωρ Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και Αναπληρωτής Καθηγητής στην Α.Σ.Κ.Τ.
Το έργο του εστιάζει στην ανάδειξη των αντιφάσεων που προκύπτουν από την κοινωνική διάσταση της έννοιας της ελευθερίας όπως και στον αναπροσδιορισμό της ηθικής μέσα από την εμπειρία της ιδιωτικότητας.

Κωστής Βελώνης

Πρόσφατες εκθέσεις και residencies: Cranbrook Art Museum, MI, ΗΠΑ. Belvedere 21, Βιέννη. Akademie Schloss Solitude, Στουτγκάρδη. documenta 14, Fridericianum, Κάσελ. Antwerp – National Museum of Contemporary Art; Casa Maauad, Μεξικό. Padiglione Arte Contemporanea, Μιλάνο. Städtische Kunsthalle, Μόναχο. Whitechapel Gallery, Λονδίνο. Museo Tamayo, Μεξικό. ΒOZAR, Βρυξέλλες. Monash University Museum of Art, Μελβούρνη κ.α. Το 2017 ο οργανισμός ΝΕΟΝ, στα πλαίσια του ‘City Project’ διοργάνωσε ατομική έκθεση του καλλιτέχνη με τίτλο ‘Puppet Sun’. To 2019 η μεγάλων διαστάσεων εγκατάσταση με τον τίτλο ‘Life Without Tragedy’, η οποία υλοποιήθηκε μετά από ανάθεση και παραγωγή του Onassis Culture, εγκαινιάστηκε στο Astor Place στη Νέα Υόρκη, στα πλαίσια του ‘Onassis Festival 2019: Democracy is coming’ και στη συνέχεια παρουσιάστηκε στο Governors Island στη Νέα Υόρκη. Έργα του βρίσκονται σε σημαντικές Ιδιωτικές και Μουσειακές Συλλογές, όπως μεταξύ άλλων στο ΕΜΣΤ όπου και παρουσιάζεται ως τμήμα της έκθεσης της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.

  •